いま福岡で話題の人気の女子大学|筑紫女学園大学
多川 孝央(タガワ タカヒロ)
多川 孝央(タガワ タカヒロ)
- 教員名
-
- 多川 孝央(タガワ タカヒロ)
- 筑紫女学園大学 現代社会学部 現代社会学科 教授
- 主な担当科目
-
大学院 学部 情報処理基礎演習、データサイエンス応用演習A、データサイエンス応用演習B、体験-ミュージアムで学ぶアジア、データサイエンス基礎演習、情報メディアの活用、専門ゼミナールⅡ - 研究分野 又は 実務経験分野
-
複合領域 > 科学教育・教育工学 > 教育工学
情報学 > 情報学フロンティア > ウェブ情報学・サービス情報学
情報学 > 情報学フロンティア > 学習支援システム - 学位
- 博士(情報科学)
- 最終学歴
-
- [ 平成9年3月 ]
- 九州大学大学院システム情報科学研究科博士課程 単位取得退学
- 主な職歴
-
- [ 平成23年4月 ]
- 九州大学情報基盤研究開発センター 助教 工学部兼務
- [ 平成28年10月 ]
- 九州大学情報基盤研究開発センター 准教授 大学院統合新領域学府ライブラリーサイエンス専攻兼務
- [ 令和4年10月 ]
- 九州大学情報基盤研究開発センター 学術研究員(特任准教授)
- [ 令和5年4月 ]
- 筑紫女学園大学 文学部アジア文化学科 准教授
- 所属学会
- 情報処理学会、電子情報通信学会、日本教育工学会、教育情報システム学会、人工知能学会、ACM (Association for Computing Machinery)、AACE (Association for the Advancement of Computing in Education)
- 研究内容のキーワード
-
- 情報技術による教育支援
- 情報倫理教育
- 情報教育
- 学習コミュニティ
- 学習データ分析
- 主な社会活動
-
- 電子情報通信学会 技術と社会・倫理研究会(SITE) 運営委員
- 電子情報通信学会 倫理綱領見直し検討小委員会 委員
- 電子情報通信学会 九州支部 庶務幹事
- 研究業績
-
- 過去5年間の主な著書、論文
-
- [ 令和2年4月 ]
- A Smartwatch-Based System for Students Sensor Data Collection: A Trial of Use and Study on Analysis 論文 共著 Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, 1036-1040, 2020.04
- [ 令和4年6月 ]
- A Preliminary Study on Data Collection from Video Sources for the Analysis and Observation of the Mental States of Learners 論文 共著 Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2022 (pp. 87-91). New York City, NY, United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).2022.06.
- [ 令和4年6月 ]
- An Essay on the Relationship between the Characteristics of Aggregated Learning Physiological Data and the Growth of Learning Communities 論文 共著 Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2022 (pp. 370-375). New York City, NY, United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
- [ 令和5年7月 ]
- Learning Analytics through a Topological Data Analysis Approach 論文 共著 Proceedings of EdMedia + Innovate Learning 2023 (pp.445-450). New York City, NY, United States: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
- [ 令和5年8月 ]
- 新聞を活用した情報活用能力育成の取り組み -高校生のホームルーム活動を通して- 論文 共著 情報処理学会情報教育シンポジウム論文集, 2023年 第1号, pp.89-95
- [ 令和6年1月 ]
- University Students’ Attitudes Towards Data Privacy: A Survey Report 論文 共著 Proceedings of 22nd Annual Hawaii International Conference on Education, pp.706-713
- [ 令和6年3月 ]
- A Study on Extension of an Information Media Education Class for AI and Data Science Education 論文 単著 Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2024, pp.278-282
- [ 令和6年3月 ]
- Learning Analytics with Mapper: Investigating Parameter Configuration 論文 共著 Proceedings of the International Conferences on e-Learning and Digital Learning 2024 Sustainability, Technology and Education 2024, pp.321-323
- 主な著書、論文
-
- [ 平成29年3月 ]
- Analysis of Learning Activities Using Simple Accelerometer Sensor Data 論文 共著 Proceedings of AACE Society for Information Technology & Teacher Education, 1834-1838, 2017.03
- [ 平成29年4月 ]
- 加速度計データに基づく協調関係の推測の実験的検討 論文 共著 教育システム情報学会誌, 34 巻, 2号, pp.98-106, 2017
- [ 平成29年10月 ]
- Producing Video Clips for Information Ethics and Security in Higher Education 論文 共著 Proceedings of the 2017 ACM Annual Conference on SIGUCCS, 129-131, 2017.10.
- [ 平成29年10月 ]
- Combining Network Visualizations of Online Interactions and Real-world Collaborations in a Learning Community for Effective Interventions 論文 共著 Proceedings of AACE World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education (e-learn 2017), 856-861, 2017.10.
- [ 平成30年3月 ]
- An Analysis of Characteristics of Learning Community Using Accelerometer Sensor Data with High Sampling Rate 論文 共著 Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, 1119-1123, 2018.
- [ 平成30年12月 ]
- Effects of Interaction and Learning Distance on Cooperation in Evolutionary Games on a Multiplex Network 論文 共著 Proceedings The 7th International Conference on Complex Networks and their Applications COMPLEX NETWORKS 2018, pp.797-803.
- アピールポイント
- 情報技術を教育に活用する方法や、その上での問題点などを研究対象にしています。